Nieuwe manier van oplichting: Klanten benaderd naar aanleiding van verkoopadvertentie

Vertel je beveiligingscodes nooit aan anderen

Oplichters benaderen aanbieders op bijvoorbeeld Marktplaats, met als doel om een valse registratie van een Mobiel Bankieren applicatie uit te voeren.

ING heeft meldingen gekregen van klanten die, na het plaatsen van een advertentie op bijvoorbeeld Marktplaats, worden benaderd door een oplichter die zich voordoet als een potentiele koper. Deze oplichter probeert vervolgens door middel van een ‘babbeltruc’ de verkoper te bewegen in het afgeven van beveiligingscodes die nodig zijn om een Mobiel Bankieren applicatie te activeren op de telefoon van de oplichter.

De oplichter houdt de verkoper voor dat deze codes gedeeld moeten worden, omdat de oplichter gebruik wil maken van een zakelijke rekening voor het betalen van het geld voor het aangeboden product.

Wat kun je doen?

Vraagt iemand naar je beveiligingscodes zoals de codes die gebruikt worden voor Mobiel Bankieren of Mijn ING? Geef deze dan niet af. Deze codes zijn strikt persoonlijk. Vertel ze dus tegen niemand en onthoud dat ook medewerkers van ING nooit naar je beveiligingscodes zullen vragen. De beveiligingscodes zijn onder meer je gebruikersnaam, wachtwoord, TAN-codes, Mobiele Pincode en de bevestigingscode die je gebruikt voor het activeren van een Mobiel Bankieren Applicatie. Voor het ontvangen van geld hoef je de betaler dus alleen het IBAN nummer te geven. Andere (beveiligings)codes zijn niet nodig; het maakt hierbij niet uit of de betaler het geld wil overmaken van een particuliere of zakelijke rekening, ook niet als deze bij een andere bank bankiert.

Veilig bankieren doen we samen. Om ervoor te zorgen dat iedereen zich aan dezelfde regels houdt, hebben de banken in Nederland samen met de Consumentenbond 5 uniforme veiligheidsregels voor bankieren opgesteld. Wij hebben ze voor je omschreven als de 5 B’s van veilig bankieren, zodat je ze makkelijk kunt onthouden.

Bron: ING