Hoewel de totale fraude met betaalmiddelen iets gedaald is, is de schade door fraude met internetbankieren meer dan verdubbeld, van 679.000 euro in de tweede helft van 2017 naar 1,56 miljoen euro. Dat meldt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). 85 Procent daarvan is het gevolg van phishing naar toegangscodes voor internetbankieren, via e-mail, sociale media en telefoon. Er worden steeds meer phishing mails verzonden en de kwaliteit van die valse e-mails wordt steeds beter. De NVB meldt overigens dat het aandeel van de schade door phishing op de totale omzet via internetbankieren heel klein blijft: ongeveer 0,00008% (minder dan één tienduizendste van een procent).
Banken vragen nooit naar toegangscodes
Gebruikers kunnen zelf voorkomen dat ze slachtoffer worden van phishing door scherp op valse e-mails te letten. Echte banken zullen hun klanten nooit via e-mail, social media of telefoon vragen om een webpagina te bezoeken waar ze hun toegangscodes voor internetbankieren moeten invoeren. Als u wilt inloggen bij uw bank, tik dan zelf het vertrouwde webadres van uw bank op de adresbalk van uw browser in.
Tips
Meer nuttige tips over het herkennen van phishing mails en het voorkomen van andere fraude met betaalmiddelen staan op Veiligbankieren.nl.
Bron: ANBO